onsdag 14 juni 2017

Måla med gouache

baddräkt_01


Det var åratal sen jag målade med gouachefärg, eller tempera, eller täckfärg, eller vad man väljer att kalla denna täckande / opaka vattenfärg.  Av någon anledning har jag tyckt att gouache är torr och tråkig både i uttrycket och i hanteringen. Så blev jag varse alla underbara målningar som gjorts i bilderböcker för barn, särskilt under 1950-talet, där gouache verkade vara mycket i ropet. Just färgens "platta" och dekorativa kvalitet låg väl helt rätt i tiden, i de grafiska och måleriska trender som rådde då.

I dag har tekniken och färgen en renässans verkar det. Benji Davies, min favoritillustratör just nu, använder tekniken, digital eller på papper vet jag inte, men bra är det. Jag älskar hans bildspråk, kolorit och bildberättande.

Så jag tränar med pensel och färg igen. Kul - men kladdigt. Min lilla bild med gouache blev väl sådär, men den är ändå en början.

Den är målad på papper men jag har lagt till lite digitala detaljer med Photoshop. Förhoppningsvis ska jag lära mig att hantera färgen bättre så att jag förstår hur man hanterar metodiken i gouachemålning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Måla i stället för att teckna

Jag ska träna på att måla, inte teckna, ett tag. Skillnaden mellan måla och teckna är inte alltid uppenbar, men jag uppfattar det så här. Nä...